Naar de navigatie Naar de inhoud

Voor patiënten is betrouwbare wachttijdinformatie essentieel

Geplaatst op 25 april 2024 door - 192 keer bekeken

Foto Voor patiënten is betrouwbare wachttijdinformatie essentieel

Dit blijkt uit onderzoek dat NIVEL heeft uitgevoerd in opdracht van Patiëntenfederatie Nederland. Het onderzoek benadrukt dat wachttijdinformatie beter aangeleverd moet worden en overzichtelijker moet worden weergegeven. Patiëntenfederatie Nederland heeft daarvoor pas al de Wachttijden-assistent geïntroduceerd op ZorgkaartNederland. Deze tool is in de eerste maand al meer dan 11.000 keer geraadpleegd.

Wachttijden in de zorg zijn erg vervelend voor patiënten. Klachten kunnen verergeren. En patiënten worden langer belemmerd in hun dagelijkse leven. Patiënten hebben daarom veel baat bij overzichtelijke wachttijdinformatie om op die manier sneller bij een passende zorgverlener terecht te komen.

Informatiebehoefte van patiënten en zorgprofessionals

De noodzaak voor deze informatie voelt Patiëntenfederatie Nederland al veel langer. Niet in de laatste plaats door de ongeveer 50.000 maandelijkse websitebezoeken die ZorgkaartNederland krijgt door mensen die op zoek zijn naar wachttijdinformatie.

Uit het kwalitatieve onderzoek dat NIVEL heeft uitgevoerd onder patiënten, huisartsen en zorgverleners blijkt dat wachttijd-informatie ook van belang is voor de transparantie en organisatie van de zorg in het algemeen. Zorgaanbieders kunnen het gebruiken voor het efficiënt verwijzen, plannen en organiseren van de zorg en zorgverzekeraars voor de juiste zorgbemiddeling en zorginkoop.

De behoefte aan betere wachttijdinformatie leeft dus niet alleen bij patiënten, maar ook bij huisartsen, zorgverleners en verzekeraars.
 

Betrouwbare en overzichtelijke informatie

Om aan deze behoefte te kunnen voldoen is het volgens het onderzoek van belang dat de openbare wachttijdinformatie betrouwbaarder en overzichtelijker wordt. ZorgkaartNederland publiceert op regelmatige basis de wachttijden die zij doorkrijgt van de NZa. Zorgaanbieders moeten die om de twee weken bij de NZa aanleveren. 

Uit onderzoek blijkt alleen dat die wachttijden regelmatig afwijken van de wachttijden die zorgaanbieders zelf of op andere plekken publiceren. Of dat er verschillende definities gebruikt worden. Dit is onwenselijk en leidt tot verwarring bij patiënten. Dit verbeteren is een opdracht voor alle betrokken partijen, stelt het rapport. Patiëntenfederatie Nederland onderschrijft deze ambitie en roept de betrokken partijen op hiermee aan de slag te gaan.

Wachttijden-assistent helpt patiënten en zorgverleners

Het rapport geeft ook aan dat het belangrijk is dat de wachttijdeninformatie zoals die nu op ZorgkaartNederland staat beter te vinden en te navigeren moet zijn voor patiënten. Daarom is eind maart de Wachttijden-assistent geïntroduceerd.

De Wachttijden-assistent is samen met patiënten ontwikkeld. Deze tool helpt de patiënt met het vinden van de juiste zorgverlener. Ook zijn de wachttijden nu opgedeeld per type polikliniek, diagnostiek en behandeling in kortere tabellen om de weergave overzichtelijker te maken. Patiëntenfederatie Nederland vraagt aan alle betrokken partijen om patiënten op deze tool te wijzen.

Op zoek naar de wachttijden voor een specifieke behandeling of van een bepaalde zorgaanbieder? Raadpleeg dan de Wachttijden-assistent op ZorgkaartNederland.

 



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"